דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעקבות תחקיר התכנית עובדה בעניין הלוביסטים, מציג רפאל לב-ארי פרק מספרו פוליטיקה חוקתית שמטרתו להסדיר את הבעייתיות בהתנהלות הלוביסטים. 

מאת    [ 08/02/2012 ]

מילים במאמר: 1075   [ נצפה 2630 פעמים ]

בעקבות תחקיר התכנית עובדה בעניין הלוביסטים, מציג רפאל לב-ארי פרק מספרו פוליטיקה חוקתית שמטרתו להסדיר את הבעייתיות בהתנהלות הלוביסטים בחקיקה.

 

תכנית עובדה ששודרה בתאריך 7.2.12 הציגה לציבור את הבעייתיות בהתנהלות משרדי לובינג ולוביסטים מטעמם, המייצגים את האינטרסים של בעלי הון בפני הכנסת, הממשלה והפקידות הציבורית.

 

תחקירנית התכנית שהתקבלה לקורס פרחי "לוביסטים" של חברת "גלעד לובינג" תיעדה במצלמה נסתרת את ההרצאות ובכך חשפה מדברי המרצים עצמם את שיטות הפעולה המאוד בעייתיות של הלוביסטים.

 

המסקנות המרכזיות מהתחקיר הינן:

 

א.  הפעלת חברי הכנסת על ידי הלוביסטים מציבה סימן שאלה על שיקול דעתם של חברי הכנסת כיוון

     שהם כחותמת גומי להצעות חוק המובאות אליהם, ובמקרה הפחות גרוע חושפת את תמימותם כיוון

     שאינם מודעים לאינטרסים המניעים אותם לקדם הצעות חוק מסוימות.

 

ב.  הלוביסטים מייצגים בעלי הון עם אינטרס כלכלי מסחרי מובהק, הקשר שלו לעניין טובת הציבור הוא

     משני בחשיבותו לאינטרס המסחרי, אם הוא בכלל מתקיים.

 

ג.   הלוביסטים הצליחו לחדור אל מרכזי קבלת ההחלטות בכנסת, בממשלה ובפקידות הציבורית, הם

     מצליחים להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות באמצעות הצגת ידע או מסירת נתונים מטעמם,

     המשרתים את מטרות בעלי ההון.

 

ד.  התחקיר הציג את פעילות חברת הלובינג לקידום שתי הצעות חוק בנושא חיסון לסרטן צוואר הרחם

     ובנושא אפוד זוהר, על פניו נושאים בעלי חשיבות רבה, ועם זאת לנוכח ההתנהלות הבעייתית

     שנחשפה לקידום ולאישור שתי הצעות החוק, התחושה היא של זעזוע וכעס.

 

מיד לאחר הצגת התחקיר העניק יושב ראש הכנסת ח"כ ראובן ריבלין ראיון לאילנה דיין בו הביע את הזעזוע וההלם מהממצאים שנחשפו בתחקיר, וכן הביע את תדהמתו על הצלחת הלוביסטים להשפיע על מסמכים שמכין מרכז המידע והמחקר של הכנסת. יושב ראש הכנסת הבטיח לבחון את הבעייתיות של התנהלות הלוביסטים בעצה עם גורמים רלבנטיים, מתוך כוונה שמקרים כפי שנחשפו בתחקיר לא יישנו.

 

מכל מקום, התחקיר המצוין של התכנית עובדה לא צריך להפתיע יתר על המידה את מי שבוחן את התנהלות הפוליטיקה הישראלית. בספרי פוליטיקה חוקתית המציג מענה חקיקתי מקיף לכל מרכיבי השחיתות השלטונית נכלל פרק העוסק בעניינם של הלוביסטים המייצגים את בעלי ההון והחברות החזקות במשק, להלן לעיונכם הפרק העוסק בסוגית הלוביסטים:

 5. הסדרת פעילות לוביסטית ומפלגתית בכנסת

הסדרת פעילות לוביסטית ומפלגתית בכנסת תהיה בהתאם לעיקרי ההצעה שלהלן:

 

א. פעילות לוביסטית בכנסת

1.  איסור על פעילות לוביסטית בכנסת

     לא תותר פעילות של שתדלני משרדי לוביסטים בכנסת אשר תייצג גורמים עסקיים וכלכליים שמטרתם העיקרית השגת רווח לחברה או לגוף העסקי.

2.  התרת פעילות לוביסטית בכנסת

     תותר פעילות של שתדלני משרדי לוביסטים בכנסת אשר תייצג ארגונים ועמותות שהנם מלכ"רים העוסקים בקידום נושאי חברה, כלכלה, חינוך, רווחה ובריאות, ו/או ייצוג גופים ומוסדות העוסקים בפעילות למען החברה והקהילה הנתמכים מתקציבי משרדי הממשלה.

3.  רישום ארגונים

א.  היועץ המשפטי לכנסת ירכז את רשימת הארגונים, העמותות, הגופים והמוסדות שלגביהם יותר ייצוג של שתדלנים בכנסת.

ב.  הארגונים והעמותות שהנם מלכ"רים יעבירו ליועץ המשפטי של הכנסת אישור מטעם רשם העמותות על רישום העמותה כחוק ועל ניהולה התקין, וזאת כתנאי מקדים לאפשרות ייצוגם על ידי שתדלנים בכנסת.

ג.   הגופים והמוסדות אשר מבקשים להיכלל ברשימת הכנסת כמצוין בסעיף א' קטן לעיל יעבירו בקשה ליועץ המשפטי לכנסת. הבקשה תיבחן ותיענה בחיוב או בשלילה תוך כדי הנמקת ההחלטה.

4.  רישום פעילות לוביסטית

     משרדי הלוביסטים יעבירו דיווח ללשכה המשפטית של הכנסת ויציינו את בקשתם לייצוג לקוח באמצעות שתדלנים, בפירוט שלהלן: הגורם המיוצג הנכלל ברשימה ספציפית המוזכרת בסעיף 3א' לעיל, מטרת הייצוג, תאריך ההתקשרות; ובדיווח נפרד - סיום ההתקשרות.

 

ב. פעילות מפלגתית בכנסת

1.  מניעת הפרעה לעבודת הכנסת

א.  יושב ראש הכנסת יהא רשאי לקבוע על פי שיקול דעתו כי הכנסת ניצבת בפני ימי דיונים חשובים ומכריעים במליאת הכנסת ו/או באחת מוועדותיה, ולהפעיל על חברי הכנסת איסור מוחלט לזמן אורחים, וזאת לזמן מוגבל שייקבע מראש.

ב.  יושב ראש הכנסת יהא רשאי לקבוע בכל עת, על פי שיקול דעתו, כי נוכחות רבה של אורחים בכנסת גורמת הפרעה לעבודת חברי הכנסת, ובהתאם לסמכותו יהא רשאי להורות על פינוי משכן הכנסת מאורחיו.

 

יתרונות ההצעה

1.  חברות וגורמים עסקיים אשר השיגו השפעה ניכרת על חברי הכנסת באמצעי לחץ ושכנוע, בזכות יכולתם לממן שכירתו של משרד לובינג בעל מוניטין והפעלת שתדלנים מטעמו בכנסת, יצטרכו מעתה להסתפק בנוכחות נציגיהם הבכירים בוועדות הכנסת, שם הם ישמיעו את טיעוניהם, ולא יותר מכך.

לעמדת הכוח והממון לא צריכה להיות זכות יתרה בהפעלת מנופי שכנוע לא מקובלים על חברי הכנסת. קבלת החלטות תחת לחץ אינה ערובה להחלטות הטובות לאינטרס הציבורי בכללו.

2.  פעילות מותרת של שתדלנים לייצוג כלל הארגונים הפועלים למען קידום החברה והכלכלה בישראל, היא חיונית ומסייעת לחברי הכנסת להכיר את הבעיות החברתיות והכלכליות של המדינה באופן מעמיק יותר, וכן להיחשף לרעיונות מגוונים ויצירתיים באשר לאופן שבו אפשר לפתור בעיות באמצעות חקיקה או בדרכים אחרות.

3.  איסור על פעילות לוביסטית מצד אחד והתרת פעילות לוביסטית מהצד האחר ייצרו איזון נכון יותר ביכולת ההשפעה על חברי הכנסת, בין ארגונים חזקים בעלי יכולת השפעה מוכחת בחברה לבין ארגונים המייצגים שכבות חלשות בחברה.

4.  רישום כל הארגונים אשר יורשו להפעיל שתדלנים ימנע מצב מביש שבו הצעות חוק מקודמות באמצעות שתדלנים המייצגים גורמים שאינם מוכרים לציבור בישראל או אף גורמים שליליים, כמו כתות למיניהן או קבוצות מוזרות אחרות.

חברי כנסת המביעים את תמיכתם בהצעת חוק מסוימת אינם מודעים תמיד לארגון הפעיל מאחורי הקלעים ולאינטרס החבוי של פעילותו, ולכן חשיפת הארגון והצגת מטרתו תמנע את הכשלת חברי הכנסת בתפקידם.

5.  רישום פעילות לוביסטית בכנסת יכול לסייע לגופי מחקר, לרבות מרכז המידע של הכנסת, לחקור באופן מעמיק את פעילותם הנרחבת של ארגונים שונים המבקשים לקדם את ענייניהם באמצעות השפעה על חברי כנסת.

6.  מהלומה קשה סופגת תדמיתה של הכנסת בישיבות חשובות ומכריעות המתקיימות במשכן ומוקרנות לציבור. תמונות אלה מציגות לעתים את אורחי הכנסת - אנשי מפלגה ברובם - העטים על חברי כנסת בכוונה להשפיע על החלטותיהם. זוהי תדמית של שוק שמאחוריה חבויות אולי פעילויות של שחיתות המזיקות מאוד לדמוקרטיה הישראלית. מצב זה יזכה לתשומת הלב של יושב ראש הכנסת שבסמכותו למנוע את קיומו.

7.  הרחבת סמכויות יושב ראש הכנסת לעניין איסור נוכחות של אורחים במשכן הכנסת בישיבות חשובות ומכריעות עשויה להיטיב עם תדמית הכנסת וכן למנוע אפשרות של לחץ בלתי סביר על חברי כנסת - בבחינת אם לא תתמוך או תתנגד להחלטה מסוימת, עתידך הפוליטי יהא בסכנה.

 

קידום ההצעה: חקיקת חוק הסדרת פעילות לוביסטית ומפלגתית בכנסת.

 

 

 

 

 

 

 

רפאל לב-ארי הוא בוגר בית הספר הריאלי העברי בחיפה, מוסמך במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, יועץ במשרד ראש הממשלה בשנים 2004-1994, ובמסגרת עיסוקו כיועץ לענייני מדינה החל משנת 2005 הוגה רעיונות בתחום המדיניות הציבורית על מנת לקדמם מול גורמים ממשלתיים. פוליטיקה חוקתית הוא ספרו הראשון של רפאל לב-ארי בסדרה ערכים ופוליטיקה, אשר תציג מענה מקורי ויצירתי לבעיות מרכזיות בחברה הישראלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב